Harran Üniversitesi Açık Erişim

Hop Açılan Kitap Oluşturmaya Dayalı Çalışmaların Öğrencilerin Yaratıcı Yazma Becerilerine Etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Mizan, İrem
dc.date.accessioned 2025-07-23T08:00:24Z
dc.date.available 2025-07-23T08:00:24Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11513/4236
dc.description.abstract Yazma becerisi, bireyin akademik başarısının yanı sıra gündelik hayatta sıklıkla kullandığı kişisel gelişim açısından temel nitelikte bir beceridir. Temel dil becerileri içerisinde geliştirilmesi en zor olan yazma becerisi, bilişsel, duyuşsal ve devinişsel boyutuyla ön plana çıkmaktadır. Yaratıcı yazma ise bireyin yazılarını hayal gücü ve deneyimleri ile harmanlayarak özgün bir şekilde yazıya dökmesidir. Yaratıcı yazma, sadece yazma becerilerini güçlendirmekle yetinmez, aynı zamanda eleştirel düşünme, problem çözme, analitik düşünme becerilerini de destekler. Bireyin toplum içindeki rolünü belirginleştirebilmesi için bu becerinin erken yaşlarda kazandırılarak hayat boyu sürdürülebilmesi gerekmektedir. Bu nedenle yaratıcı yazma becerisinin geliştirilmesinde kritik bir rolü olan ilkokul Türkçe derslerinde özel bir hassasiyet gösterilmesine, yaratıcı yazma becerilerinin gelişmesinde farklı yöntem ve tekniklerin kullanılmasına gerek duyulmaktadır. Bu yöntemlerden biri hop açılan kitaplardır. Bu araştırmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde kullanılan hop açılan kitap materyalinin, öğrencilerin yaratıcı yazma becerisi üzerindeki etkisini belirlemektir. Verilerin toplanması ve analizinde nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden oluşan karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada açımlayıcı sıralı desen türü tercih edilmiştir. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa il merkezinde bulunan bir devlet okulundaki dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu 42 öğrenci (21 deney grubu, 21 kontrol grubu) oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 4/E deney grubunu, 4/D kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırma sürecinde deney grubunda hop açılan kitap oluşturmaya dayalı yaratıcı yazma uygulamaları yapılırken kontrol grubunda yaratıcı yazma etkinlikleri uygulanmıştır. Verilerin elde edilmesinde Yazma Eğilimi Ölçeği, Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Ölçeği, yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu, araştırmacı günlüğü ve öğrenci ürünleri kullanılmıştır. Nicel veriler, eşli gruplar t-testi ve bağımsız gruplar t-testi ile incelenmiştir. Nitel verilerin analizi, betimsel analiz ile yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; hop açılan kitap oluşturmaya dayalı yaratıcı yazma çalışmaları, öğrencilerin yazma eğilimlerinde ve yaratıcı yazma becerilerinde anlamlı düzeyde artış göstermesinde etkili olmuştur. Görüşmelerde, uygulamaya katılan öğrenciler süreci yaratıcı, eğlenceli, yenilikçi ve üretici olarak değerlendirmiştir. Öğrenciler yazmaya karşı daha olumlu bir tutum geliştirdiklerini, hayal güçlerini ve ifade becerilerini aktif olarak kullandıklarını, yazılı ürünlerini paylaşarak özgüven kazandıklarını, süsleme ve katlama aşamalarından keyif aldıklarını ifade etmiştir. Görüşmeler, araştırmacı günlüğü ve öğrenci ürünlerinden elde edilen veriler ile uyumludur. Öğrenciler hop açılan kitap materyaline dayalı yaratıcı yazma etkinliklerinde sadece yazılı bir metin oluşturma eylemi değil, estetik bir üretim sürecini de deneyimlemişlerdir.Bu sayede yazmaya ilişkin biçimsel formlar, kelime haznesi, özgünlük gibi çok yönlü gelişmeler kaydedilmiştir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Hop açılan kitap ,Yaratıcı ,yazma ,Yazma eğilimi ,Yaratıcılık en_US
dc.title Hop Açılan Kitap Oluşturmaya Dayalı Çalışmaların Öğrencilerin Yaratıcı Yazma Becerilerine Etkisi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster