Özet:
Bu tez çalışması, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ilinin Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü olmak üzere üç merkez ilçesindeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler tarafından algılanan okul müdürlerinin duygusal zekâları ile öğretmenlerin öznel iyi oluşları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Örneklemi, bu ilçelerdeki ilk ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 375 öğretmen oluşturmaktadır. İlişkisel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada, veriler ―Okul Müdürlerinin Duygusal Zekâ Becerilerini Kullanma Düzeyi Ölçeği‖, ―Öğretmen Öznel Ġyi OluĢ Ölçeği‖ ve ―Kişisel Bilgi Formu‖ aracılığıyla toplanmıştır. Veri analizi SPSS paket programı kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, minimum, maksimum, basıklık, çarpıklık değerleri hesaplanarak yapılmış, Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizleri uygulanmıştır. Bulgular, hem okul müdürlerinin duygusal zekâ becerilerini kullanma düzeyinin hem de öğretmenlerin öznel iyi olur seviyesinin öğretmenler tarafından yüksek düzeyde algılandığını göstermiştir. Okul müdürlerine ait duygusal zekâ düzeylerinin görev yaptıkları kademeye göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak görev yaptıkları ilçeye göre gösterdiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öznel iyi olur seviyeleri ise cinsiyet, yaş, kıdem ve çalıştıkları ilçeye göre anlamlı bir farklılık gösterirken, sahip oldukları eğitim düzeyi ve çalıştıkları kademeye göre göstermez. Korelasyon analizi, okul müdürlerinin duygusal zekâsı ile öğretmenlerin öznel iyi oluşu arasında orta düzeyde, istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, okul müdürlerinin sahip olduğu duygusal zekâ ile öğretmen öznel iyi oluşun alt boyutları olan Okul Bağlılığı ve Öğretim Yeterliği arasında da orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Son olarak, yapılan basit doğrusal regresyon analizlerine göre, okul müdürlerinin sahip olduğu duygusal zekânın öğretmenlerin okul bağlılığının %31’ini, öğretim yeterliğinin %0.9’unu ve öznel iyi olurunun %26.4’ünü yordadığı görülmüştür. Araştırma bulguları literatürde mevcut olan çalınmaların bulguları göz önünde bulundurularak tartışılmıştır.