Abstract:
Deprem kaynaklı travma sonrası stres bozukluğu belirtileri ile başa çıkmada din eğitiminin rolünün incelendiği bu çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.Veri toplama yöntemi olarak mülakat yöntemi tercih edilmiş konu ile ilgili Kahramanmaraş, Hatay, Malatya, Adıyaman ve Gaziantep’te, 20 katılımcı ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir.Verilerin analizinde MAXQDA 24.2.0 versiyonundan faydalanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, en etkili din eğitimi kaynağı “aile” olarak belirlenmiştir. Katılımcılar, aldıkları din eğitimi ile en çok “dua etme” yöntemine başvurduklarını belirtmişlerdir. Dini eğitimi yaşantıları farklı olan tüm katılımcıların dini başa çıkma yöntemlerinden en az bir veya birkaçını kullandığıı tespit edilmiştir. Ayrıca din eğitimi yaşantıları daha yoğun olan bireylerin dini başa çıkma yöntemlerine daha sık başvurduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucu, deprem kaynaklı travma sonrası stres bozukluğu belirtileriyle başa çıkmada din eğitiminin “iç huzur” sağladığı tespit edilmiştir.Erkeklerin kadınlara göre dini başa çıkma yöntemlerine daha az başvurdukları, evli katılımcıların ise bekâr, boşanmış veya dul katılımcılara göre daha fazla dini başa çıkma yöntemlerine yöneldikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte eğitim düzeyi ile dini başa çıkma arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiş olup, din eğitiminin dini başa çıkma yöntemlerini kullanmada ve travma sonrası stres bozukluğu belirtileriyle başa çıkmada olumlu bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.