Abstract:
Bu araştırmanın amacı TIMSS 2019 testindeki 8. Sınıf düzeyinde yer alan fen bilimleri alt testindeki maddelerin cinsiyete ve sosyoekonomik düzey durumuna göre geleneksel ve bu değişkenler kullanılarak elde edilen kesişimsel gruplar düzeyinde kesişimsel Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019 TIMSS araştırması Türkiye örnekleminde yer alan 8. sınıf öğrencilerinden birinci ve ikinci kitapçıkta yer alan ortak fen bilimleri alt testini alanlar oluşturmuştur. TIMSS 2019 testindeki maddelerin DMF düzeyleri Mantel Haenszel (MH) ve SIBTEST yöntemleriyle, difR paketini içeren R yazılımı kullanılarak, belirlenmiştir. DMF belirleme analizleri öncesinde SPSS ve Excel programlarıyla veriler analize hazır hale getirilmiştir. Çalışmada gerçekleştirilen geleneksel DMF analizleri sonucunda; cinsiyet değişkeni bazında fen bilimleri alt testindeki 26 maddeden MH analizleriyle 6 madde, SIBTEST analizleriyle ise 3 madde DMF’li olarak işaretlenmiştir. Sosyoekonomik düzey bazında MH ve SIBTEST analizleri sonucunda 1 maddenin DMF içerdiği tespit edilmiştir. Bu araştırmada geleneksel yaklaşımlar dışında cinsiyet ve sosyoekonomik düzey değişkenleri kullanılarak kesişimsel gruplar oluşturulmuştur. Bu gruplar bazında gerçekleştirilen kesişimsel (intersection) DMF analizi sonucunda; 26 maddeyle yapılan 78 karşılaştırmada 7 maddede 10 DMF işaretlenmiştir. SIBTEST analizlerinde ise 7 maddede 8 DMF işaretlenmiştir.