Harran Üniversitesi Açık Erişim

LİSELERDE YENİLİK YÖNETİMİ İLE ÖRGÜTSEL ÖĞRENME ARASINDAKİ İLİŞKİ (ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİ)

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author GÜZEN, SEYİT AHMET
dc.date.accessioned 2023-10-05T07:47:52Z
dc.date.available 2023-10-05T07:47:52Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11513/3742
dc.description.abstract Bu araştırma, liselerde yenilik yönetimi ile örgütsel öğrenme arasındaki ilişki düzeyini belirlemek ve yenilik yönetimi becerileri ile örgütsel öğrenme mekanizmalarına ilişkin algı düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma evreni, 2018 - 2019 Eğitim-Öğretim Yılı Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde (Haliliye, Karaköprü ve Eyyübiye) bulunan toplam 71 ortaöğretim kurumunda görev yapan 2.330 öğretmeni kapsamaktadır. Örneklem seçiminde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 2.330 kişilik evrende p=.05 hata payı için örneklem sayısı 329 olarak önerilmektedir. Toplam 378 katılımcıya ulaşılmış; bu katılımcılardan 23’ünün ölçeklerdeki tüm maddeleri aynı işaretlediği anlaşıldığından analize dahil edilmemiş; 355 katılımcının verileri analiz edilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama ve ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Veriler, her ikisi de 5’li Likert tipi maddelerden oluşan “Okullarda Yenilik Yönetimi” ve “Örgütsel Öğrenme Mekanizmaları” ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Ölçeklerin iç tutarlılığına ilişkin ölçümler her iki ölçeğin de geçerli, güvenilir ve güçlü ölçekler olduklarına işaret etmektedir (Cronbach’s Alpha > .70). Verilerin analiz edilmesi sürecinde gerekli olan normallik testleri yapılmış ve verilerin normal dağılım gösterdikleri anlaşılmıştır (basıklık ve çarpıklık -1,0 - +1,0 ). Sosyo-demografik değişkenlere analiz edilirken her bir değişken için ayrı ayrı normallik varsayımı testi yapılmış ve verilerin normal olup olmamasına göre Okullarda Yenilik Yönetimi Becerileri Ölçeği ve Okullarda Örgütsel Öğrenme V Mekanizmaları Ölçeğinden alınan puanların karşılaştırılmasında 2 gruplu değişkenlerde “t Testi” ve “Mann-Whitney U”; ikiden fazla grubu bulunan değişkenler için ise “Tek Yönlü Varyans (ANOVA)” ve “Kruskall-Wallis H Testi” analizleri kullanılmıştır. Son olarak Okullarda Yenilik Yönetimi Becerileri ile Okullarda Örgütsel Öğrenme Mekanizmaları arasındaki ilişkiyi öğrenmek amacıyla “Pearson Korelasyon” Analizi uygulanmıştır. Yapılan analiz neticesinde öğretmenlerin yenilik yönetimi düzeyleri tüm alt boyutlar için (proje yönetimi, örgütsel kültür ve yapı, yenilik stratejisi ve girdi yönetimi) “yüksek” düzeydedir. Öğretmenlerin yenilik yönetimi algılarının cinsiyet, kıdem, okul türü, branş, öğrenim seviyesi, medeni durum ve öğretmen sayısı değişkenleri açısından anlamlı farklılık tespit edilmemişken yaş, öğrenci sayısı, okuldaki hizmet süresi ve idareci sayısı değişkenleri bakımından anlamlı farklılık saptanmıştır. Öğretmenlerin örgütsel öğrenme mekanizmaları düzeyleri tüm alt boyutlar için (bilgiyi saklama, bilgiyi alma ve yayma, bilgiyi arama ve bilgiyi analiz etme) “yüksek” düzeydedir. Öğretmenlerin örgütsel öğrenme mekanizmalarına ait algıları cinsiyet, yaş, kıdem, öğrenim seviyesi, medeni durum, öğrenci sayısı, öğretmen sayısı, idareci sayısı değişkenleri açısından anlamlı farklılık tespit edilmemişken okul türü, branş ve okuldaki hizmet süresi değişkenleri bakımından anlamlı farklılık saptanmıştır. Liselerde yenilik yönetimi ile örgütsel öğrenme mekanizmaları arasındaki ilişkinin tespit edilebilmesi için yapılan pearson korelasyon analizi neticesinde “Okullarda Yenilik Yönetimi Ölçeği” alt boyutları ve toplam puan ortalamaları ile “Okullarda Örgütsel Öğrenme Mekanizmaları Ölçeği” alt boyutları ve toplam puan ortalamaları arasında pozitif yönlü -yükseğe yakın - orta düzeyde anlamlı ilişki görülmektedir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Yenilik Yönetimi, Yenilikçilik, İnovasyon, Örgütsel Öğrenme, Öğrenen Örgüt en_US
dc.title LİSELERDE YENİLİK YÖNETİMİ İLE ÖRGÜTSEL ÖĞRENME ARASINDAKİ İLİŞKİ (ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİ) en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster