Harran University DSpace

İÇ HAVA KALİTESİNİN İLKOKULLARDA ARAŞTIRILMASI

Show simple item record

dc.contributor.author YILDIZ, MELEK
dc.date.accessioned 2023-10-05T05:51:49Z
dc.date.available 2023-10-05T05:51:49Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11513/3733
dc.description.abstract Yaşamlarını, rahat ve sağlıklı bir alanda sürdürebilmek insanlar için en temel faktördür. Genel olarak insanlar zamanlarının yaklaşık % 70-90 kadar bir kısmını iç ortamlarda geçirmektedir. Bu durum sonucunda iç ortam hava kalitesine gösterilen ilgi her geçen gün giderek artmakta ve günümüzde ulusal ve uluslararası ölçekte standartlar oluşturulmaktadır. Okullar, Türkiye'nin en büyük kamusal kapalı alanlarındandır. Türkiye’de toplam yaklaşık 25 milyon öğrenci bulunmaktadır. Bu durum toplumun büyük bir kısmının öğrenci olduğunu ve zamanının büyük bir kısmını okullarda geçirdiğini göstermektedir. Birçok aile, çocuklarını çevrede bulunan kirleticilerden korumaya çalışır, fakat çocuklarının büyük bir zamanını geçirdiği okullarda iç hava kalitesi dikkat edilmez. Pek çok sınıfta doluluk oranı, normal bina ve evlere göre çok yüksektir. Bu nedenle iç ortam hava kirleticilerinin sebep olduğu sağlık problemleri okula giden çocuklar için daha yüksektir. İç hava standartlarının üzerinde kalitesiz bir havayı teneffüs eden çocuklarda; üst solunum yolu rahatsızlıkları, baş ağrısı, hafıza ve konsantrasyon problemlerinin yanı sıra astım ve alerjik enfeksiyonları yapılan çalışmalarda belirlenmiştir. Bu tez kapsamında, Şanlıurfa merkezde belirlenen 5 farklı ilçelerdeki ilkokulda sınıflarda iç hava kalitesini belirlemek amacıyla Partükül Madde (PM10-PM2.5), Karbondioksit (CO2), Karbonmonoksit (CO), sıcaklık, bağıl nem ve gürültü seviyelerini belirlemek amacıyla ölçümler yapılmıştır. Okullardaki ölçümler Mart- Aralık 2018 yılı ve 2019 yılı Ocak ve Şubat aylarında yapılmıştır. Seçilen okullarda yapılan ölçümlerde PM10 ve PM2.5, CO, CO2, sıcaklık, bağıl nem ve gürültü değerleri ölçüldü. Sonuçlar WHO ve ASHRAE standartlarıyla karşılaştırılmıştır. Yapılan ölçümler sonucunda CO2 ve PM10 - PM2.5 parametrelerinin bazı aylarda, kış mevsimi ve havalandırma yetersizliği nedeniyle yüksek çıktığı tespit edilmiştir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject İlkokullarda iç hava kalitesi, CO2 , PM10 , PM2.5 , Şanlıurfa en_US
dc.title İÇ HAVA KALİTESİNİN İLKOKULLARDA ARAŞTIRILMASI en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account