Abstract:
Değişen dünya düzeni ile beraber, son dönemlerde işletmelerin ağırlık verdiği
konuların başında kurumsallaşma ve kurumsal kimlik kazanma çalışmaları
gelmektedir. İşletmelerin en temel fonksiyonlarından biri olan İnsan Kaynakları
Yönetimi (İKY), kurumların geleceklerinin şekillenmesinde etkin bir misyona
sahiptir. Özel eğitim kurumlarının kurumsallığı, ilgili kişilerce büyük önem
taşımaktadır. Kurumsallaşma aynı zamanda kalite göstergesi olabilmektedir.
Şanlıurfa ilindeki özel eğitim kurumlarında çalışanlarına yönelik alan araştırması
yapılarak İKY uygulamalarının kurumsallaşmaya etkilerini görebilmek
hedeflenmiştir.
Tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde insan
kaynakları uygulamaları ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Tezin ikinci bölümünde
kurumsallaşma ve kurumsallaşmanın amacı hakkında bilgiler yer almaktadır. Tezin
üçüncü ve son bölümünde özel eğitim kurumlarına yönelik bilgiler ve insan
kaynakları uygulamalarının kurumsallaşmaya etkileri incelenmiştir. Ayrıca çalışma
modelindeki değişkenlerle ilgili hipotezler kurulmuştur.
İKY ölçeği: insan kaynaklı boyutları ile ilgili ölçek,2011 yılında Oya Özçelik
ve çalışma grubu tarafından hazırlanmıştır ve Ertuğrul (2018)’in doktora tezinde
kullanılmıştır. Anketin ikinci kısmında kurumsallaşma düzeyini ölçmek amacıyla
Alpay vd., (2008) tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekte tutarlık (6
ifade), şeffaflık (5 ifade) ve profesyonellik (7 ifade) olmak üzere toplam 18 ifade ve
3 boyuttan oluşmaktadır.
v
Araştırmada kullanılan anketlerden toplanan bilgilere SPSS 23.0 istatistik
programında çeşitli istatistiksel analizler yapılmıştır. Verilerin normal dağılım
gösterdiği varsayılarak parametrik testler tercih edilmiştir. Araştırmada Korelasyon
Analizi, Regresyon Analizi yapılmıştır. İki grup arasında farklılık olup olmadığını
görmek amacıyla, farklılık varsa bu farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını
belirlemek amacıyla Bağımsız t Testi yapılmıştır. İkiden fazla grup arasında farklılık
olup olmadığını görmek amacıyla, farklılık varsa bu farklılığın hangi gruptan ya da
gruplardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla ANOVA Testi yapılmıştır.
İKY uygulamalarının Şanlıurfa’ da ki özel eğitim kurumlarındaki etkinliği ve
özel eğitim kurumlarının kurumsallaşma çabalarına etkilerini incelenmesi ve
aralarındaki ilişkilerin tespit edilmesiyle konunun bilimsel açıdan ne derece önemli
olduğu ortaya konulmuş ve çalışma sonuçlarıyla ilgili olarak daha sonra yapılacak
araştırmacılara ışık tutması amacıyla birtakım önerilerde bulunulmuştur.