Abstract:
Ülkemizde hizmet sektörünün en önemli kollarından bir tanesi bankacılık sektörü
olup, bu grubun üyelerinden biri de katılım bankalarıdır. Bu bankaların işleyiş prensibi
ve hizmet anlayışı birçok müşterinin katılım bankalarını tercih etmesinde rol
oynamıştır. Bu çalışmanın amacı, bireylerin katılım bankalarını tercih etme nedenleri
ile cinsiyet, yaş, medeni durum, meslek, gelir ve eğitim durumu gibi demografik
faktörler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın
amacı doğrultusunda, Şanlıurfa ilinde faaliyet gösteren katılım bankalarından hizmet
alan 410 bireyden veri toplanmıştır. Araştırmada ihtiyaç duyulan veriler online ve yüz
yüze anket yöntemi ile elde edilmiştir. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını
belirlemek amacıyla faktörlerin basıklık çarpıklık değerleri kontrol edilmiştir. Ulaşılan
değer -2 ile +2 arasında yer aldığından verilerin normal dağılım gösterdiği kabul
edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmada analizler, parametrik testler (t testi ve Anova)
kullanılarak yapılmıştır. Müşterilerin katılım bankalarını tercih etme nedenlerinin alt
faktörlerinden olan hizmet ve ürün politikası, faizsizlik prensibi ve tanıtımı ve
alternatif dağıtım ve tutundurma kanalları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Medeni durum açısından ise alternatif dağıtım ve tutundurma kanalları
ve tahsis politikası ile medeni durum arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Yaş ile bireylerin katılım bankalarını tercih etme nedenlerinin alt faktörlerinin tamamı
arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken, meslek açısından ise kart politikası alt
faktörü hariç diğer tüm alt faktörler ile yaş arasında anlamlı bir farklılık tespit
v
edilmiştir. Gelir durumu açısından ise hizmet ve ürün politikası, alternatif dağıtım ve
tutundurma kanalları ve tahsis politikası ile gelir arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Ve son olarak ise eğitim ile bireylerin katılım bankalarını tercih etme
nedenlerinin tüm alt faktörleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.