Harran Üniversitesi Açık Erişim

Öğretmenlerin İş Tatmini ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Raslan, İbrahim
dc.date.accessioned 2023-03-01T05:58:24Z
dc.date.available 2023-03-01T05:58:24Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11513/2583
dc.description.abstract Sanayi devrimi sonrası çalışma şartlarının değişmesi ile iş tatminine ilişkin çalışmalar artmaya başlamıştır. İş tatmini yanı sıra bireylerin yaşam doyumu konulu çalışmalar da alınyazında dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin iş tatmini ve yaşam doyumu algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öğretmenlerin iş tatmini ve yaşam doyumu algılarının cinsiyet, yaş vb. değişkenlere göre değerlendirilmesidir. Nicel bir çalışma olan bu araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerine (Haliliye, Eyyübiye ve Karaköprü) bağlı 681 anaokul, ilkokul, ortaokul ve lisedeki 11.405 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, pandemi nedeniyle evrenden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen ve bu merkez ilçelerde görev yapan 416 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya veri toplamak için kişisel bilgi formu, Minnesota İş Tatmini Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Form ve ölçeklerden elde edilen veriler için nicel analiz programı (SPSS) kullanılmıştır. Çalışmada yapılan normallik testlerine göre parametrik ve parametrik olmayan testler tercih edilmiştir. Öğretmenlerin iş tatmini ile yaşam doyumu algıları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre katılımcı öğretmenlerin iş tatmini düzeylerinin “yüksek” olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin iş tatmini algılarının yaş, okuldaki çalışma süresi, meslekteki çalışma süresi ve yönetici ile çalışılan süre değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin yaşam doyumlarının “orta” düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin yaşam doyumu algılarının cinsiyet ve yönetici ile çalışılan süre değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak iş tatmini ve yaşam doyumuna yönelik kurum içi geliştirilen uygulamaların öğretmenlerin çalışma motivasyonunu önemli derecede etkileyeceği söylenebilir. Eğitim kurumları, öğretmenlerin iş ve yaşamlarına ilişkin tatmin ve iyilik durumlarını takip etmeli ve sağlıklı bir çalışma ortamı için öğretmenlerini desteklemelidir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Öğretmenlik_Mesleki eğitim Öğretmenlik_Meslek tatmini Öğretmenlik_İş stresi İş tatmini İş tatminini etkileyen etmenler İş tatmini_Öğretmenler Yaşam doyumu Öğretmen Okul en_US
dc.title Öğretmenlerin İş Tatmini ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster