Abstract:
Bu araştırma, ilkokul ve ortaokulda görev yapan okul müdürlerinin sosyal zekâ
düzeyleri ile öğretmenlerin iş performansı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Betimsel-ilişkisel araştırma modelinde yapılan araştırmanın evrenini,
2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Şanlıurfa ilinin üç merkez ilçesinde (Eyyübiye,
Haliliye ve Karaköprü) bulunan ilkokul ve ortaokulda görev yapan okul müdürleri ve
öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise bu evrenden küme örnekleme
ile belirlenen 66 okul müdürü ve 400 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin analizinde
SPSS 24 programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde,
aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimleyici istatistiklerle beraber güvenilirlik
analizi, faktör analizi, t-testi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve
Spearman Korelasyon Analizi yapılmıştır.
Araştırmada okul müdürleri kendi sosyal zekâlarını yüksek düzeyde görürken,
öğretmenlerin algısına göre okul müdürlerinin sosyal zekâlarının yüksek düzeyde
olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öz değerlendirmelerine göre iş performansının
yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin genel iş
performansı cinsiyet, mezun olunan son eğitim programı ve bulunduğu okuldaki
hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken; yaş, medeni
durum, mesleki kıdem ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık
göstermiştir.
V
Okul müdürlerinin genel sosyal zekâ düzeyi ile öğretmenlerin iş
performansının geneli arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki
bulunmuştur (r = 0,35; p < 0,01). Sosyal zekânın alt boyutlarından biri olan sosyal
bilgi süreci ile bireysel performans arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir
ilişki; sosyal bilgi süreci ile kurumsal performans arasında pozitif yönde düşük
düzeyde anlamlı bir ilişki çıkmıştır. Sosyal beceri ile bireysel performans arasında
pozitif yönde düşük anlamlı bir ilişki; sosyal beceri ile kurumsal performans arasında
pozitif yönde düşük anlamlı bir ilişki çıkmıştır. Sosyal farkındalık ile bireysel
performans arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki; sosyal farkındalık
ile kurumsal performans arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki
çıkmıştır.