dc.description.abstract |
Bu araştırma, geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula yönelik
tutumlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca Suriyeli
öğrencilerin okula yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler (yaş, kardeş sayısı vb.)
açısından irdelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim
öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerindeki (Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü)
278 geçici koruma altındaki Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların
seçiminde uygun örneklem kullanılmıştır.
Nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli takip edilerek
gerçekleştirilen bu araştırmada verilerin toplanması aşamasında “Geçici Koruma
Altındaki Öğrencilerin Okula Yönelik Tutum Ölçeği (OYTÖ)” kullanılmıştır. Ölçek
14 maddeden ve “Kapsayıcı Öğretmen, Okul Arkadaşları ve Okul Yönetimi” şeklinde
3 boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde Açıklayıcı Faktör Analizi ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Uygulanan analizler sonucunda ölçeğin
yeterli yapı geçerliliğine sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin bu çalışmadaki
Cronbach’s Alpha katsayısı 0,870’dir. Verilerin sunulmasında aritmetik ortalama,
standart sapma, frekans, yüzde hesaplama gibi betimleyici istatistiklerden
yararlanılmıştır. Verilerin analizinde normal dağılımının sağlanmadığı durumlarda
non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testleri, normal
dağılımın sağlandığı durumlarda ise parametrik testlerden t-Testi ve ANOVA testleri
kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula
yönelik genel tutum düzeylerinin “yüksek” olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin alt
V
boyutları incelendiğinde katılımcıların okula ilişkin tutumlarının en yüksek “Okul
Arkadaşları” boyutunda olduğu gözlemlenmiştir. Bu bağlamda katılımcıların okul
arkadaşlarıyla iyi ilişkiler kurduğu ve bu durumun okula yönelik genel tutumlarında
etkili olduğu söylenebilir. Diğer boyutlarla kıyaslandığında en düşük ortalamaya sahip
boyut “Okul Yönetimi” boyutudur.
Katılımcıların okula yönelik tutum düzeylerinin “yaş” değişkenine göre
anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Buna karşın; katılımcı öğrencilerin
okula yönelik tutum düzeylerinin cinsiyet, sınıf, yaşadığı şehirden memnuniyet, okul
saatleri dışında çalışma, kardeş sayısı, doğduğu ülkeye dönmek ve babanın çalışma
durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılıklar gösterdiği görülmüştür.
Araştırma sonucunda şu öneriler verilebilir; öğretmen, sınıf arkadaşları ve
okul yönetimi Suriyeli öğrenciler için sağlıklı uyum sağlamada yol göstericidir. Bu
nedenle politika yapıcıların, bu olguların Suriyeli öğrencilerin okula
entegrasyonundaki önemini ele alması ve Suriyeli öğrenci yoğunluğu olan okullarda
kapsayıcı eğitim çalışmalarını güçlendirilmesi gerekmektedir. Benzer araştırmaların
Türkiye’de en yüksek Suriyeli öğrenci oranına sahip diğer illerde de yapılması
karşılaştırmalı ve farklı sonuçlar üretebilir. |
en_US |