Özet:
Bu araştırmanın genel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik iklim algısını, yöneticilerin okul liderliği açısından incelemektir. Nicel araştırma yönteminde olan bu araştırmanın örneklemini, Şanlıurfa ili merkez ilçelerde, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında, bağımsız anaokulu ve ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 621 okul öncesi öğretmeni arasından, uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 238 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında, Psikolojik İklim Ölçeği ve Okul Liderliği Ölçeği kullanılmıştır. Ölçme araçlarının uygulanması sonucu elde edilen veriler, SPSS programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; bağımsız anaokulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik iklime ilişkin algılarının örgütsel katkı ve onaylanma ve rol belirginliği alt boyutlarının, ilköğretim okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerine göre daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Okul liderliğine ilişkin araştırmada elde edilen bulgulara göre; bağımsız anaokulunda görev yapan yöneticilerin okul liderliği davranışlarının daha olumlu olarak algılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, okul yöneticilerinin okul liderliği davranışlarının okul yöneticisinin kıdemi ve okul öncesi öğretmeninin psikolojik iklim algı düzeyi ile arasında pozitif yönde ilişki olduğunu öne süren araştırma hipotezlerimiz doğrulanırken; yöneticilerin öğretmenlik deneyimi ile arasında pozitif yönde ilişki olduğunu öne süren araştırma hipotezimiz reddedilmiştir. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak, bağımsız anaokulu kurumlarının yaygınlaştırılması önerilebilir.