Abstract:
Basında önemli paya sahip olan gazeteler, toplumun ve gündemin nabzını yansıtmada önemli yer tutmaktadır. İçinde barındırdığı geniş bilgi yumağı ve etkili iletişim, gazetelerin değerini daha da yükseltmektedir. Gazetelerin okunabilmesi ve baskı sayısını artırıp ticari hayatına devam etmesi için bazı önemli şartları yerine getirmesi gerekmektedir. Bu şartların en başında ise gazete manşetlerinin dikkat çekici bir şekilde oluşturulması gelir. Gazetelerin ön sayfalarının üst bölümünde yer alan manşetler, ciddi bir çalışmanın, düşüncenin ve dil yapısının harmanından meydana gelir. Bu noktada haber başlıkları oluşturulurken içinde bulunulan kültürün ve toplum yapısının yanında; konuşulan ve standart olarak kabul edilen dilin izleri etkili bir şekilde görülür. Toplumda sürekli var olan, gelişen ve değişen özelliklere sahip olan dil ve kültür, gazete manşetlerinin oluşturulma aşamasında etkili olan iki önemli öge konumundadır. Basın alanında yaratıcılık gerektiren manşetler, dilin geniş anlam yapısından da yararlanır. Manşetlerin oluşum şekli, altındaki anlam örüntüleri ve görsel unsurların manşet yazısıyla olan uyumunun incelendiği bu çalışmada göstergebilimden yararlanılmıştır. Dil, iletişim, basın, gazete ve göstergebilim ile ilgili bilgiler verilmiştir. Verilen bilgiler ışığında gazete manşetlerinin göstergebilim bakımından hangi anlamlara sahip olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır.