Abstract:
Eğitimde millîlik, Osmanlı devletinin son döneminde tartışılmaya
başlanmış bir konudur. II. Meşrutiyet döneminde bu konuda bazı dernekler
kurulmuş, yayınlar yapılmıştır. Bunlardan biri de Millî Tâlim ve Terbiye
Cemiyeti‟dir. Bu dernek millî bir eğitim sisteminin kurulması için pek
çok faaliyet yapmıştır. Bunlardan en önemlisi Millî Tâlim ve Terbiye
Cemiyeti Mecmuası adında bir dergi çıkarmasıdır. Dönemin önce gelen
eğitimcileri dergide görüşlerini açıklamışlar, projeler sunmuşlardır.
Altı sayı yayımlanan dergide Türk eğitim tarihi ve eğitim sosyolojisi
açısından oldukça önemli yazılar yayımlanmıştır. Burada tartışılan
fikirlerin Cumhuriyet dönemi eğitim politikalarının belirlenmesinde
etkili olduğu söylenebilir. Bu makalede adı geçen dergi bütün yönleri ile
incelenmiş ve bütün yazılarının özetleri verilmiştir.