Harran Üniversitesi Açık Erişim

Eğitim kurumlarına sınavla atanan yöneticiler ile sınavsız atanan yöneticilerin örgütsel bağlılığı / Eği̇ti̇m kurumlarina sinavla atanan yöneti̇ci̇ler i̇le sinavsiz atanan yöneti̇ci̇leri̇n örgütsel bağliliği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author ÇEVİK, MEHMET NEZİR
dc.date.accessioned 2019-08-22T07:38:36Z
dc.date.available 2019-08-22T07:38:36Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11513/1633
dc.description.abstract Bu araştırma, Siirt il merkezinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan yöneticilerin atanma şekline göre örgütsel bağlılık durumlarını belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Siirt il merkezinde görev yapmakta olan 197 yöneticiden elde edilmiştir. Araştırma verileri "Örgütsel Bağlılık Ölçeği" ve anket formu ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 16.0 programıyla bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey HSD testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucu, eğitim kurumlarına sınavla ve sınavsız atanan yöneticilerin genel olarak örgütsel bağlılık algı düzeyleri orta düzeyde çıkmıştır. Bunun yanı sıra sınavla atanan yöneticilerin uyuma dayalı örgütsel bağlılık algıları sınavsız atanan yöneticilerden anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur. Özdeşleşme ve içselleştirme boyutlarında ise anlamlı bir fark bulunmamıştır. Eğitim kurumlarına sınavla atanan yöneticilerin görev yaptıkları pozisyon, sendikalı olma, mesleki kıdem, hizmet yılı ve eğitim düzeyi değişkenine göre örgütsel bağlılık algılarında farklılaşma gözlemlenmemiştir. Ancak, görev yaptıkları okul ve yaş değişkenine göre örgütsel bağlılıklarında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Buna göre görev yapılan okul değişkeninde ortaokulda görev yapan yöneticilerin uyuma dayalı örgütsel bağlılık algıları, ilkokuldaki yöneticilerden anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur. Öte yandan liselerde görev yapan yöneticilerin özdeşleşme boyutunda örgütsel bağlılık algıları ortaokuldaki yöneticilerden anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkenine göre ise 30 yaş ve altındaki yöneticilerin uyum boyutundaki örgütsel bağlılık algılarının, 31–40 yaş arasındaki yöneticiler den anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur. Eğitim kurumlarına sınavsız atanan yöneticilerin görev yaptıkları okul, görev yaptıkları pozisyon, sendikalı olma, yaş, mesleki kıdem, hizmet yılı ve eğitim düzeyi değişkenine göre örgütsel bağlılıklarında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Bağlılık, Yönetici This research aims to investigate and determine organizational commitment of administrators at primary, secondary and high schools in terms of their designation manner and diverse variables.The data of this research has been obtained from 197 school administrators at academic year 2013-2014 in Siirt central. The data of this research were obtained by "Organizational Commitment Scale" and related questionnare.The data were analysed by SPSS 16.0 programme. In analysing the data, frequency, percentage distribution, arithmetic average, standard deviation, t-test, simple way analysis of variance (ANOVA) and Tukey HSD test were used. It is highly clear that organizational commitment perception level of administrators designated to educational institutions with and without exam has been determined to be in a mid-level. Furthermore, compliance based of organizational commitment perception level of administrators designated with exam has been found significantly different from the perception level of the administrators designated without exam. However, no significant differentiation has been found in administrators' perception level of organizational commitment based on identification and internalization. Besides, no meaningful differentiation has been observed in organizational commitment perception level of administrators designated with exam according to their position, membership of union, professional seniority and educational level. However, significant differentiation has been observed in their perception according to school and age variables. In terms of school variable, at secondary schools, administrators' perception level of organizational commitment based on compliance has been determined meaningfully different from the perception level of administrators at primary schools. Moreover, administrators' perception level of organizational commitment based on identification at high schools has been observed significantly different from the perception level administrators at secondary schools. Also, by age variable, a significant differentiation has been found in identification dimension of organizational commitment perception level of administrators aged 30 and below and aged 31-40. On the other hand, no significant differentiation has been observed in organizational commitment perception level of administrators designated without exam according to school, position, membership of union, age, professional seniority, duration of service and level of education. Key Words: Organizational Commitment, Administrator en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Eğitim yönetimi = Educational administration ; Okul yöneticileri = School administrators ; Sınav = Examination ; Yöneticiler = Managers ; Ölçekler = Scales ; Örgütsel bağlılık = Organizational commitment en_US
dc.title Eğitim kurumlarına sınavla atanan yöneticiler ile sınavsız atanan yöneticilerin örgütsel bağlılığı / Eği̇ti̇m kurumlarina sinavla atanan yöneti̇ci̇ler i̇le sinavsiz atanan yöneti̇ci̇leri̇n örgütsel bağliliği en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster