Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11513/4234
Title: | İNSAN HAKLARI, YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ ÖĞRETİMİNDE DİJİTAL HİKÂYE KULLANIMININ AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ |
Authors: | Ersöz, Büşra |
Keywords: | Akademik Başarı Dijital Hikâye İnsan hakları yurttaşlık ve demokrasi |
Issue Date: | 2025 |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı, insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretiminde dijital hikâye kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisini ve dijital hikâye uygulamaları ile ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinin Haliliye ilçesindeki bir ilkokulda öğrenim gören biri deney (31) ve biri kontrol grubu (32) olan 63 öğrenci oluşturmaktadır. Karma araştırma yöntemi desenlerinden açıklayıcı ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin elde edilmesinde ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada deney grubuna 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi hak, özgürlük ve sorumluluk ünitesi dijital hikâyelerle işlenirken kontrol grubunda aynı ünite mevcut program ile işlenmiştir. Uygulama yedi hafta (14 saat) sürmüştür. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen geçerliliği ve güvenirliği pilot uygulama ile test edilen insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi başarı testi kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak yine araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS 22 programı ile nitel veriler ise betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda dijital hikâye kullanılan deney grubunun ön-test ve son-test puanlarını karşılaştırmak için yapılan ilişkili gruplar için t testi sonucunda deney grubunun ön-test puan ortalaması ile son-test puan ortalaması arasında son-test puan ortalaması lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Kontrol grubunun ön-test ve son-test puanlarını karşılaştırmak için yapılan ilişkili gruplar için t testi sonucunda kontrol grubunun ön-test puanları ile son-test puanları arasında istatistiki olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Dijital hikâye yönteminin kullanıldığı deney grubu ile kontrol grubunun fark puan dizileri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t testi sonucunda istatistiki olarak deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Nitel verilerin nicel verileri desteklediği görülmektedir. Yapılan görüşme sonucunda öğrenciler dijital hikâyelerle işlenen derslerde konuları daha iyi öğrendiklerini ifade etmiştir. Öğrenciler dijital hikâyelerin dersi ilgi çekici ve eğlenceli bir hale getirdiğini belirtmişlerdir. |
URI: | http://hdl.handle.net/11513/4234 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
225239003 Büşra ERSÖZ Yüksek Lisans Tezi.pdf | 20.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.