Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/3956
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYETKİN, MEHMET-
dc.date.accessioned2024-07-17T06:59:29Z-
dc.date.available2024-07-17T06:59:29Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11513/3956-
dc.description.abstractGünümüzde hızla gelişen teknoloji ile her yaştan kullanıcının teknoloji ile etkileşimi de hızla artmaktadır. Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte kullanıcılar farklı sektörlere yönelmektedir. Yeni nesil mobil cihazlarda ve tabletlerde günlük hayatta kullandığımız işlerimizi kolaylaştıran uygulamalar bulunmaktadır. Navigasyon kullanarak bilinmeyen bir adrese ulaşabilir, bulunduğumuz yere en yakın otobüs ya da taksi durağını bulabilir, ses, video, fotoğraf vb. belgeleri eposta yolu ile gönderebilir, sosyal medya ortamında birçok kişi ile görüntülü görüşebilir ya da yazışabilir, alışveriş vb. birçok işlemimizi uygulamalar üzerinden gerçekleştirebiliriz. Ancak, birçok şehirde olduğu gibi Şanlıurfa ilinde bulunan tarihsel mekanlar hakkında kapsamlı bir rehberlik sağlayan bir Dijital uygulama eksikliği bulunmaktadır. Şanlıurfa’ya gelen yerli ve yabancı turistler, tarihsel mekanları ziyaret etmek isteseler dahi, bu mekanlar hakkında yeterli bilgiye sahip olma ve gezebilecekleri yerleri planlama konusunda zorluklar yaşamaktadırlar. Gezi süresi sınırlamaları, kültürel yerlerin hangi sıra ile gezileceği konusundaki belirsizlikler ve ulaşım güçlükleri, turistlerin deneyimlerini olumsuz etkilemektedir. Bu noktada, Şanlıurfa’daki tarihsel mekanları ziyaret etmeyi planlayan kullanıcılara rehberlik edecek, görsel, metinsel ve sesli bilgiler sunacak, diğer ziyaretçilerin deneyimlerini paylaşmalarına olanak tanıyacak, minimum maliyetle optimal bir rota oluşturacak bir mobil uygulama geliştirmek önemli bir ihtiyaçtır. Bu uygulama, Gezgin Satıcı Problemi’ni çözerek kullanıcılara en kısa ve en etkili rotayı sunmayı amaçlamaktadır. Önerilen uygulama turistlerin tarihsel mekanları daha kolay ve bilinçli bir şekilde gezmelerini sağlayarak, yaşadıkları zorlukları en aza indirmeyi hedeflemektedir. Şanlıurfa’nın tarihi zenginliklerini keşfetmelerine yardımcı olmak için geliştirilen bu Dijital uygulama, turizm deneyimini önemli ölçüde iyileştirebilir. Bu tez çalışması iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama Microsoft Visual Studio araç programı üzerinde C# programlama dili kullanılarak tasarlanmıştır. Bu aşamada Karınca kolonisi algoritması ve Genetik algoritma süre, mesafe ve en iyi yolun bulunduğu iterasyon yönünden karşılaştırılarak deneysel sonuçları incelenmiştir. Sonuçta karınca kolonisi algoritmasının süre ve rota mesafesi yönünden genetik algoritmadan daha iyi sonuçlar verdiği gözlemlenmiştir. İkinci aşamasında ise Yapay zekâ algoritmalarından olan Karınca kolonisi algoritması günümüz mobil uygulama yazılım dillerinden biri olan dart-flutter ile tekrardan kodlanıp, görsel ekranlar ayarlanarak Google maps üzerinde tarihi mekanların minimum rota planlamasının kullanıcılara yapay zekâ destekli akıllı bir turizm rehberi olarak IOS ve Android işletim sistemine sahip tüm mobil cihazlarda kullanıcıların kullanımına sunulması amaçlanmıştır. Bu çalışma Yapay Zekâyı Turizm sektöründe uygulamak isteyenlere ve Şanlıurfa iline gelen turistlere rehber olarak ışık tutacak niteliğe sahip olacaktır.en_US
dc.language.isotren_US
dc.subjectGezgin satıcı, Şanlıurfa tarihi mekânlar, Mobil uygulama, Yapay zekâ, Karınca kolonisi algoritması,en_US
dc.titleTARİHİ VE KÜLTÜREL GEZİ ROTA PLANLAMASININ METASEZGİSEL ALGORİTMALARLA OLUŞTURULMASI: ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mehmet_Yetkin_YLTez_Cd_2024.docx.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.