Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/3638
Title: OKULLARDA GÖREV YAPAN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL İKLİM VE ÖRGÜTSEL ÖĞRENME ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ (ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİ)
Authors: KAHRAMAN, SEMA
Keywords: Örgütsel öğrenme, örgütsel iklim, okul iklimi, öğrenen okul, öğretmen, okul yöneticisi.
Issue Date: 2020
Abstract: Bu çalışmanın konusu, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin örgütsel iklim ve örgütsel öğrenme algıları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada nitel ve nicel yöntemlerin bir arada bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin örgütsel iklim ve örgütsel öğrenme algıları arasındaki korelasyon incelenmiş ve cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum, okul türü, görev türü, öğrenim durumu değişkenlerine göre farklılaşmaları analiz edilmiştir. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa’nın merkez ilçelerinde görev yapan 11.405 öğretmen ve yönetici oluşturmuştur. Örneklem ise evren içerisinden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 554 öğretmen ve yöneticiden oluşmaktadır. Nitel yöntem için ise 10 öğretmen ve 10 okul yöneticisinin görüşleri alınmıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde betimsel analiz; nicel verilerin analizinde t-testi, yek yönlü varyans analizi ve korelasyonel analiz yapılmış, eta kare (η2) ve Cohen’s d katsayıları hesaplanmıştır. Çalışmada Canlı, Demirtaş ve Özer (2018) tarafından geliştirilen “Okul İklimi Ölçeği” ile Doğan, Uğurlu, Yiğit (2014) tarafından geliştirilen “Öğrenen Okul Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve yöneticilerin örgütsel öğrenme algıları ile örgütsel iklim algıları arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde korelasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır (r=0,815). Ayrıca örgütsel öğrenmenin ve örgütsel iklimin bütün alt boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler vardır. Araştırmanın nitel bulguları da bu sonucu desteklemektedir. Ayrıca nitel bulgularda yöneticilerin öğretmenlere kıyasla daha olumlu örgütsel iklim ve örgütsel öğrenme algılarına sahip oldukları görülmüştür. Cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum, görev türü ve okul türü v değişkenlerine göre öğretmen ve yöneticilerin algılarında farklılaşma olduğu görülürken, öğrenim durumu değişkenine göre anlamlı farklılaşma olmadığı görülmüştür.
URI: http://hdl.handle.net/11513/3638
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
659362.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.