Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız:
http://hdl.handle.net/11513/3298
Başlık: | DİKEY YARIKLI BALIK GEÇİTLERİNİN DENEYSEL VE SAYISAL MODELLEMESİ |
Yazarlar: | Can, Mehmet Celal |
Anahtar kelimeler: | Balık geçitleri, hesaplamalı akışkanlar dinamiği, türbülans kapatma modelleri, akustik doppler hız ölçer |
Yayın Tarihi: | 2022 |
Özet: | Farklı kullanım amaçları ile akarsulara regülatör, hidroelektrik santral gibi farklı su yapıları inşa edilmektedir. Bu yapılar her ne kadar suyun verimli kullanılmasına yardımcı olsa da ekolojik denge üzerinde olumsuz bazı etkileri bulunmaktadır. Bunlardan birisi de su yapısının inşa edildiği akarsularda balıkların geçiş yollarını da kapatmasıyla ilgili bölgedeki balık türlerinin azalması ya da yok olmasıdır. Bu ekolojik problemin önüne geçebilmek için akarsu yapıları üzerine balık geçitleri inşa edilmektedir. Bu tez çalışmasında, laboratuvar ortamında Amerika Gıda ve Tarım Örgütü (Food and Agriculture Organization of the United Nations-FAO)’nün belirlemiş olduğu standart yapıya geometrik benzerlik kurularak imal edilen dikey yarıklı balık geçitlerinin akım karakteristikleri akustik doppler hız ölçer ile üç boyutlu olarak ölçülmüştür. Sayısal modellemede Renormatization Group k-ε (RNG), Shear Stress Transport (SST) ve Detached-Eddy Simulation (DES) türbülans modelleri kullanılmıştır. Deneysel sonuçların sayısal sonuçlarla karşılaştırılması neticesinde, akım alanını tahmin etmekte SST yönteminin diğer yöntemlere nazaran daha başarılı sonuçlar verdiği görülmüştür. Sayısal olarak yapılan modelleme neticesinde, dikey yarıklı balık geçitlerine ait akım özellikleri üç boyutlu olarak irdelenmiştir. |
URI: | http://hdl.handle.net/11513/3298 |
Koleksiyonlarda Görünür: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Bu öğenin dosyaları:
Dosya | Açıklama | Boyut | Biçim | |
---|---|---|---|---|
707038.pdf | 3.36 MB | Adobe PDF | Göster/Aç |
DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.