Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11513/3278
Başlık: SURİYELİ SIĞINMACI LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİMDE KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR: HALİLİYE ÖRNEĞİ
Yazarlar: Korkmaz, Yücel
Anahtar kelimeler: Göç, Suriye, Eğitim, Sığınmacı Çocuklar, Şanlıurfa
Yayın Tarihi: 2023
Özet: Suriye’de 2011 yılında başlayan iç karışıklıklarla birlikte milyonlarca insan yerlerinden yurtlarından edilmişlerdir. Bu insanlar şiddetten uzak kalabilmek ve güvenli bir şekilde yaşamlarını sürdürebilmek için kitleler halinde göç etmek zorunda kalmışlardır. Özellikle Suriye’ye komşu ülkeler göç sürecinin başladığı andan itibaren göçün çeşitli etkileri altında kalmışlardır. Türkiye ise bu göç sürecinden önemli derecede etkilenen ülkeler arasında ön sıralarda yer almaktadır. Bu nedenle Türkiye, zorunlu göçün kendi içerisinde taşıdığı çok çeşitli sorunlar ve zorluklar ile baş etmeye çalışmaktadır. Bu sorunlardan birisi de sığınmacı çocukların eğitim sürecinde yaşadığı sıkıntılardır. Toplumsal uyumun sağlanması ve gelecekte kayıp nesillerin oluşmaması açısından sığınmacı çocukların eğitim sorunlarının tespit edilmesi ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerin geliştirilmesi hayati öneme sahiptir. Böylelikle elde edilecek sonuçlar, politika yapıcı ve uygulayıcılara rehberlik edebilecek ve çocukların en temel hakkı olan eğitime ulaşımı ve kaliteli bir şekilde devamı sağlanabilecektir. Bu çalışma, Suriyeli sığınmacı lise öğrencilerinin eğitim süreçlerinde karşılaştıkları problemlerin neler olduğu sorunsalına odaklanmaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği tercih edilmiştir. Çalışmanın saha araştırmasında Şanlıurfa’nın Haliliye ilçesinde bulunan iki farklı lisede eğitim gören 20 öğrenci ve 15 öğretmen ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile yorumlanarak sığınmacı lise öğrencilerinin eğitimde yaşadıkları sorunlar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Sığınmacı lise öğrencilerinin dil bariyerleri, ekonomik yetersizlikler, toplumsal uyum zorlukları, akran zorbalığı, asimilasyon korkusu, kültürel farklılıklar, müfredat eksikliği, yükseköğretime erişimdeki engeller, diploma/sertifika, gelecek/meslek kaygısı ve okul terki gibi temel sorunlar yaşadıkları V çalışmanın bulguları arasında yer almaktadır. Suriyeli sığınmacı lise öğrencilerinin eğitim-öğretim sürecinde karşılaştıkları bu sorunların sığınmacı öğrencilerin toplumsal uyum sürecini ve akademik başarı düzeylerini olumsuz yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11513/3278
Koleksiyonlarda Görünür:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
YÜCEL KORKMAZ TEZ - son 20.06.2023 - imzasız olan.pdf2.25 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.