Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11513/3167
Başlık: ÖĞRETMEN MUTLULUĞU: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI
Yazarlar: Aslan, Ömer Şahin
Anahtar kelimeler: Öğretmen Mutluluğu, Mutluluk, Ölçek Geliştirme
Yayın Tarihi: 2021
Özet: Bu araştırma, öğretmenlerin mutluluk düzeylerini belirleyecek bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca araştırmada, öğretmenlerin mutluluk düzeylerinin kişisel bilgilerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Eğitim örgütlerinde çalışanlarının mutluluğu düzeyini bilmek ve çalışanları mutluluklarını arttıracak eylemlerde bulunmak sağlıklı örgüt kültürünün güçlenmesine destek çıkabilir. Araştırma nicel araştırma yönteminde tarama modeli kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde (Eyyübiye, Haliliye, Karaköprü) görev yapmakta olan 12549 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, araştırma evreninden uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 580 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada; öğretmenlerin mutluluk düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından oluşturulan öğretmen mutluluk ölçeği ve öğretmenlerin demografik bilgilerini belirlemek amacıyla “kişisel bilgiler formu” kullanılmıştır. Öğretmen mutluluk ölçeği geliştirme aşamasında madde havuzu oluşturulmuş ve uzman görüşleri alınmıştır. Daha sonra geçerlilik ve güvenirlilik analizleri yapılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen verilerin analizinde Açımlayıcı Faktör Analiz, Doğrulayıcı Faktör Analizi, Cronbach Alfa Güvenirliği, MaddeToplam Puan Korelasyonu, Bağımsız Örneklem t testi, Mann-Whitney U-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova) ve Kruskal-Wallis analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Öğretmen Mutluluk Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. Öğretmen Mutluluk Ölçeği beş alt boyutlu bir yapıda oluşmuştur. Bu alt boyutlar: Kişisel Gelişim, Mesleki Tatmin, Yönetici V Yaklaşımı, İş Arkadaşı İlişkileri ve Öğrenci İlişkileri’dir. Ölçek 20 maddeden oluşmuştur ve ölçekte ters ifade bulunmamaktadır. Öğretmenlerin mutluluk düzeyleri cinsiyet değişkeni açısından ölçeğin Yönetici Yaklaşımı alt boyutunda anlamlı şekilde farklılaştığı, Kişisel Gelişim, Mesleki Tatmin, Yönetici Yaklaşımı, İş Arkadaşı İlişkileri ve Öğrenci İlişkileri boyutlarında ise anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmen mutluluk düzeyinin eğitim düzeyi ve yaş değişkenine göre tüm boyutlarda anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Diğer taraftan, çalışma kapsamında araştırma sonuçları dikkate alınarak uygulayıcı ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
URI: http://hdl.handle.net/11513/3167
Koleksiyonlarda Görünür:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
687721.pdf1.9 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.