Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11513/3034
Başlık: TWİTTER’DE HABER DİFÜZYON ANALİZİ
Yazarlar: Sağaltıcı, Duygu
Anahtar kelimeler: haber difüzyonu, twitter, veri madenciliği, web madenciliği, haber sınıflandırma
Yayın Tarihi: 2021
Özet: Teknolojinin hızla gelişmesi bilginin daha kolay elde edilmesini ve daha hızlı yayılmasını sağlamıştır. Bu konudaki en etkili kaynaklardan biri de sosyal medyadır. Sosyal medyada bilgi hızlı olmakla birlikte çok farklı yerlerde bulunan farklı kitlelere kolaylıkla ulaşabilir. Özellikle son yıllarda haberlerin yayılım hızı ve kullanıcıların verdiği tepkiler sosyal medyanın etkisinin ne kadar güçlü olduğunu kanıtlar niteliktedir. Bu nedenle haberlerin yayılma hızı ve etkenlerini inceleyen birçok çalışma yapılmaktadır. Sosyal ağların bilgi yayılımındaki rolü, özellikle haber paylaşımında yaygındır. Sosyal medya kullanıcıları birbirlerini kolaylıkla harekete geçirebiliyor, tartışabiliyor ve etkileyebiliyor, bu da dinamik bilgi akışı ve yayılımı sağlayan zengin bir sosyal ortam yaratıyor. Geçmiş çalışmalar, bilginin yayılmasının çeşitli faktörlere bağlı olarak değiştiğini teyit etmiştir. Bu faktörlerin içinde etkilisi, ağ komşularının paylaşım şekillerine bağlı olarak bir kullanıcının bu bilgiye maruz kalmasıdır. Özellikle Twitter, birçok kullanıcı tarafından bir haber kaynağı olarak kullanılan birincil bir sosyal medya platformudur. Bu çalışmada Twitter’da haber difüzyonu incelenmiştir. Bir haberin yayılıp yayılmayacağı, ne kadar sürede yayılıp etkin kaldığı, olumlu ve olumsuz haberlerin yayılma hızındaki farklılıklarla ilgili yapılan çalışmalar incelenmiş ve yöntemler karşılaştırılmıştır. Twitter’den toplanan verilerle veri madenciliği ve makine öğrenmesi yöntemleri kullanılarak haber difüzyon analizi yapılmıştır. Çalışmada ilk aşama olarak haber başlık etiketleri çekilmiş ve twitter aracılığı ile paylaşılan haberlerin verileri alınmıştır. Alınan veriler bir veri tabanına aktarılmış ve yöntemler uygulanmadan önce ön işleme aşamasından geçmiştir. Çalışmada amaç güncel haberlerin kategorilerine göre nasıl tepki aldıklarını, paylaşım ve etki durumlarını incelemektir. Haber başlıkları alınmış, sınıflandırılmış ve twitter aracılığı ile yayılım durumları incelenmiştir. Böylece bir haberin uyandırdığı yankı incelenmiş ve toplumun hangi konularda nasıl tepkiler verdiği gözlemlenmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11513/3034
Koleksiyonlarda Görünür:Fen Bilimleri Enstitüsü

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
658192.pdf1.86 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.