Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/2620
Title: UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANMA YETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ VE BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI
Authors: Kocabacak, Güldane
Keywords: Uzaktan Eğitim, Öğretmen, Teknoloji Kullanımı, Eğitim Teknolojileri, Ölçek Geliştirme.
Issue Date: 2022
Abstract: Bu araştırma ile uzaktan eğitimde öğretmenlerin teknoloji kullanma yetkinliklerini belirleyecek bir ölçek geliştirmek ve geliştirilen ölçek ile öğretmenlerin uzaktan eğitimde teknoloji kullanma yetkinliklerinin kişisel bilgilerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ile öğretmenlerin uzaktan eğitimi gerçekleştirirken teknoloji kullanma yetkinliklerini arttırarak daha kaliteli, kalıcı ve eğlenceli eğitim ortamı oluşturulması istenmektedir. Araştırma nicel araştırma yönteminde nedensel araştırma modeli kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinin merkezinde ve ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi seçilirken basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmış ve araştırmanın verileri internet üzerinden toplanmıştır. Araştırmada; uzaktan eğitimde öğretmenlerin teknoloji kullanma yetkinliklerini belirlemek için literatür taraması yapılmıştır. Araştırmacı tarafından 76 madde ile 57 katılımcıyla pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulamanın ardından 48 maddeli form oluşturulmuştur. 408 kişi üzerinde yapılan AFA analiziyle 4 faktörlü 24 maddeli bir yapı elde edilmiştir. Bu 4 faktör Teknoloji Kullanım Becerisi, Uzaktan Eğitim Algısı, Uzaktan Eğitim Uygulama Becerisi ve Uzaktan Eğitimde Teknik Yetkinlik olarak isimlendirilmiştir. Ölçek formunun AFA ile ortaya konulan nihai hali 365 katılımcı üzerinden DFA ile analiz edilmiş ve model V doğrulanmıştır. Ölçekte AFA ve DFA analizlerininde yanında Cronbach Alfa Güvenirliği, Madde Toplam Puan Korelasyonu sonuçlarına da bakılmış ve araştırma sonuçlarına göre Uzaktan Eğitimde Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Yetkinlikleri Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. Geçerli ve güvenirli analizleri yapılan ölçekte demografik değişkenler arasında anlamlı farklılık olup olmadığını gözlemlemek için Bağımsız Örneklem t testi, Mann-Whitney U-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova) ve Kruskal-Wallis analiz teknikleri kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre; Uzaktan Eğitimde Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Yetkinlikleri Ölçeği ve alt boyutlarına göre cinsiyet, yaş, branş, lisans eğitimi süresince uzaktan eğitim teknolojileriyle ilgili ders alma, uzaktan eğitime geçiş öncesi uzaktan eğitimle ilgili hizmet içi eğitim/seminer/kursa katılma ve uzaktan eğitim uygulanırken uzaktan eğitimle ilgili hizmet içi eğitim/seminer/kursa katılma değişkenleri için anlamlı düzeyde farklılaştığı; okulun yerleşim yeri, okul türü, kıdem, ilçe, medeni durum, fakülte türü ve eğitim düzeyi arasında anlamlı düzeyde farklılaşma olmadığı saptanmıştır. Diğer taraftan, çalışma kapsamında araştırma sonuçları dikkate alınarak öneriler sunulmuştur.
URI: http://hdl.handle.net/11513/2620
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Güldane KOCABACAK-CD konulacak.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.