Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11513/2568
Başlık: GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN OKULA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ
Yazarlar: Halef, Ahmed
Anahtar kelimeler: Student, School Attitude, Migration, Adaptation, Students Under Temporary Protection, Syria
Yayın Tarihi: 2021
Özet: Bu araştırma, geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula yönelik tutumlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca Suriyeli öğrencilerin okula yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler (yaş, kardeş sayısı vb.)açısından irdelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerindeki (Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü) 278 geçici koruma altındaki Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların seçiminde uygun örneklem kullanılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli takip edilerek gerçekleştirilen bu araştırmada verilerin toplanması aşamasında “Geçici Koruma Altındaki Öğrencilerin Okula Yönelik Tutum Ölçeği (OYTÖ)” kullanılmıştır. Ölçek 14 maddeden ve “Kapsayıcı Öğretmen, Okul Arkadaşları ve Okul Yönetimi” şeklinde 3 boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde Açıklayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Uygulanan analizler sonucunda ölçeğin yeterli yapı geçerliliğine sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin bu çalışmadaki Cronbach’s Alpha katsayısı 0,870’dir. Verilerin sunulmasında aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde hesaplama gibi betimleyici istatistiklerden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde normal dağılımının sağlanmadığı durumlarda non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testleri, normal dağılımın sağlandığı durumlarda ise parametrik testlerden t-Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin okula yönelik genel tutum düzeylerinin “yüksek” olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin alt boyutları incelendiğinde katılımcıların okula ilişkin tutumlarının en yüksek “Okul Arkadaşları” boyutunda olduğu gözlemlenmiştir. Bu bağlamda katılımcıların okul arkadaşlarıyla iyi ilişkiler kurduğu ve bu durumun okula yönelik genel tutumlarında etkili olduğu söylenebilir. Diğer boyutlarla kıyaslandığında en düşük ortalamaya sahip boyut “Okul Yönetimi” boyutudur. Katılımcıların okula yönelik tutum düzeylerinin “yaş” değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Buna karşın; katılımcı öğrencilerin okula yönelik tutum düzeylerinin cinsiyet, sınıf, yaşadığı şehirden memnuniyet, okul saatleri dışında çalışma, kardeş sayısı, doğduğu ülkeye dönmek ve babanın çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Araştırma sonucunda şu öneriler verilebilir; öğretmen, sınıf arkadaşları ve okul yönetimi Suriyeli öğrenciler için sağlıklı uyum sağlamada yol göstericidir. Bu nedenle politika yapıcıların, bu olguların Suriyeli öğrencilerin okula entegrasyonundaki önemini ele alması ve Suriyeli öğrenci yoğunluğu olan okullarda kapsayıcı eğitim çalışmalarını güçlendirilmesi gerekmektedir. Benzer araştırmaların Türkiye’de en yüksek Suriyeli öğrenci oranına sahip diğer illerde de yapılması karşılaştırmalı ve farklı sonuçlar üretebilir.
URI: http://hdl.handle.net/11513/2568
Koleksiyonlarda Görünür:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
675927.pdf1.95 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.