Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/2521
Title: İlk ve ortaokul yöneticilerinin program okur-yazarlığına ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre analizi / The analysis of primary and secondary school administrators' perception of curriculum literacy according to various variables
Authors: ASLAN, OSMAN
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Program okuryazarlığı = Curriculum literacy
Issue Date: 2019
Abstract: Eğitimde nitelik için okul yöneticilerinin program okur-yazarlığı bilgi ve becerisine sahip olmaları çok önemlidir. Bunun için ise her şeyden önce yöneticilerin program okur-yazarlığı algıları önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, ilk ve ortaokul yöneticilerinin program okur-yazarlığı algılarını çeşitli değişkenlere göre analiz etmektir. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ve Adıyaman illerinde kamuya ait okullarda görevli 378 okul yöneticisi üzerinde yürütülmüştür. Tarama modelinde yürütülen araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen bilgi formu ve Yönetici Program Okur-Yazarlığı Ölçeği ile elde edilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini sağlamak üzere pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulamadan elde edilen veriler analiz edilerek tek boyutlu ölçek oluşturulmuştur. Bu ölçekle toplanan veriler istatistiksel paket programı vasıtasıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Analizlerden ulaşılan sonuçlar şöyledir: Okul yöneticilerinin program liderlik algıları orta düzeydedir. Buna göre, katılımcı okul yöneticilerinin, öğretim programlarının uygulanmasına rehberlik etmek ve öğretimsel liderlik becerisini orta düzeyde sergilemeleri beklenebilir. Ancak okul yöneticilerinin orta düzeyde program okur-yazarlığı algıları, etkili ve verimli bir eğitim süreci için eksiklik kabul edilebilir. Okul yöneticilerinin program okur-yazarlığı algıları; cinsiyet, branş, görev şekli, eğitim düzeyi, kıdem değişkenlerine göre farklılaşmazken; konuyla ilgili hizmet-içi eğitim alma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Bu farklılığa göre, konuyla ilgili hizmet-içi eğitim alan yöneticilerin, program okur-yazarlığı algıları daha yüksektir. Buna göre, konuyla ilgili hizmet-içi eğitiminin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çünkü öğretimsel lider olarak okul yöneticilerinin, programın dayandığı temel felsefesi, hedefleri, kapsamı, öğretme-öğrenme anlayışı ve ölçmedeğerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olmaları, öğretim programlarının etkili bir şekilde uygulanabilmesi için önemli ve gereklidir. Anahtar Kelimeler: Program Okur-Yazarlığı, Program Liderliği, Öğretimsel Liderlik, Okul Yöneticisi, Okul Yönetimi.
URI: http://hdl.handle.net/11513/2521
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
573023.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.