Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11513/2415
Başlık: Merhamet ve iş yeri ruhsallığı arasındaki ilişki / The relationship between compassion and workplace spirituality
Yazarlar: AYDEMİR, FATİH
Anahtar kelimeler: Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Yayın Tarihi: 2020
Özet: Bu araştırma okullardaki iş yeri ruhsallığı ve merhamet arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bu kavramların bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa ilinin merkez ilçelerinden olan Eyyübiye ilçesinde görev yapan 1734 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem 300 öğretmenden oluşmaktadır. Tarama ve korelasyonel araştırma modelinde bir nicel araştırma olan bu çalışmada veri toplama aracı olarak "İş Yeri Ruhsallığı Ölçeği" ve "Merhamet Ölçeği" kullanılmıştır. Bu araçlarla toplanan verilerin betimlenmesi amacıyla yapılan incelemede frekans, standart sapma, aritmetik ortalama gibi analizler kullanılmıştır. Değişkenlerin analizi için gerekli normallik şartı sağlanmadığından Mann-Whitney U ve Kruskall-Wallis H testleri ile analiz gerçekleştirilmiştir. Kavramlar arası ilişki içinse Spearman's Korelasyon katsayı kullanılmıştır. Her iki ölçeğin de Doğrulayıcı Faktör Analizleri (DFA) MPlus programı aracılığıyla yapılarak gerekli yapı geçerliliğine sahip oldukları tespit edilmiştir. Ölçeklerin güvenilikleri için hesaplanan Cronbach's Alpha katsayısının 0,70'ten büyük çıkmasıyla da ölçeklerin güvenilir olduğu saptanmıştır. Araştırma verilerine göre öğretmenlerin algıladıkları iş yeri ruhsallık düzeyleri "yüksek" olarak tespit edilmiştir. Bunun yanında algılanan iş yeri rusallık düzeyinin cinsiyet, yaş, medeni durum, okuldaki görev süresi, meslekteki görev süresi, okuldaki görevi ve okulun yeri değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği de saptanmıştır. Ek olarak algılanan iş yeri ruhsallık düzeyinin iş hayatını anlamlı bulmaya göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Araştırmada incelenen bir diğer kavram olan merhamet ile ilgili öğretmenlerin algılanan merhamet düzeyleri "çok yüksek" olarak tespit edilmiştir. Buna ek olarak algılanan merhamet düzeyinin cinsiyet, yaş, medeni durum, okuldaki görev süresi, meslekteki görev süresi, okuldaki görevi, okulun yeri ve iş hayatını anlamlı bulma değişkenlerine göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre öğretmenlerin algıladıkları iş yeri ruhsallık düzeyleri ile merhamet düzeyleri arasında orta düzeye yakın düşük düzeyde (0,299) pozitif yönlü ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çerçevede eğitim yöneticilerinin bu konuda farkındalık geliştirmeleri önerilmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11513/2415
Koleksiyonlarda Görünür:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
639998.pdf4.42 MBAdobe PDFGöster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.