Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/2234
Title: Güneydoğu Anadolu bölgesindeki bazı üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının sinerjik yönetim algıları / Synergic management perceptions of academicians at some universities in southeast Anatolia
Authors: MÜJDECİ, NİLGÜN
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Sinerji = Synergy ; Sinerjik yönetim = Synergistic management
Issue Date: 2020
Abstract: İnsanlar tarafından yeryüzünde birçok yapı kurulmuş ve tüm bu yapılar aynı zamanda belirli bir sisteme ve iş birliğine bağlı olarak yönetilmiştir. Bu yapılardan birisi de eğitim örgütleridir. Eğitim örgütlerinde insanların tek başlarına güçleri sınırlıdır; okullarda eğitimcilerin birlikte hareket etmeleri gerektiği, sinerji içinde iş birliği yaparak katılım odaklı, demokratik yönetim anlayışı sergilemeleri gerektiği kabul edilir. Sinerjik yönetim eğitim örgütlerinde verimliliği artıracak ve kaliteli bir öğretim yapılanmasına katkı sağlayacak olgudur. Çünkü bu yönetimin okulun ilgili paydaşların enerjilerinden yararlanmanın anahtarını sunacak bir yönetim tarzı olduğu söylenebilir. Bu açıdan bu araştırma Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki özel ve devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanlarının sinerjik yönetime ilişkin algılarını incelemek; katılımcı algılarının değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modeline göre gerçekleştirilen bu çalışmanın verileri Harran, Siirt, Hasan Kalyoncu ve Gaziantep üniversitelerinde görevli 619 öğretim elemanından elde edilmiştir. Öğretim elemanlarının sinerjik yönetim algı düzeylerini belirlemek üzere Balay ve Müjdeci (2013) tarafından geliştirilen Sinerjik Yönetim Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek liderlik, çalışanlar, mevzuat, kurum kültürü, iletişim, ekip çalışması olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak üniversite türü (özel-devlet), unvan, alan, cinsiyet, yaş, hizmet süresi, üniversitedeki hizmet süresi, bir yılda yapılan ulusal / uluslararası yayın sayısı değişkenlerine göre analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda özel ve devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanları algılarına göre gruplar arası anlamlı farklar bulunmuş, sinerjik yönetim ölçeğinden alınan puanlar cinsiyet değişkeni için anlamlı sonuç ortaya koymasa da diğer tüm değişkenler açısından anlamlı farklar bulunmuştur. Çalışma sonuçlarına göre özel kurumlar devlet kurumlarına nazaran daha fazla sinerjik yönetim özellikleri göstermektedir. Özel kurumlar liderlik ve çalışanları açısından daha esnek bir yapıya sahipken devlet kurumu olan üniversitelerde mevzuat daha fazla öne çıkmaktadır. Ayrıca genel olarak kıdemi ve çalışma yılı düşük olan çalışanların sinerjik yönetim algısı diğer gruplara nazaran anlamlı şekilde daha yüksektir.
URI: http://hdl.handle.net/11513/2234
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
627332.pdf8.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.