Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/1568
Title: Ma'mer b. Râşid'in (153/770) el-Câmi'i ve hocaları / Ma'mar b. Rashid, al-Jami and his hodjas (Masters)
Authors: KILIÇ, HAMİT
Keywords: Din = Religion Dizin:El-Cami = El-Cami ; El-Musannef = El-Musannef ; Hadis = Hadith ; Ma`mer b. Raşid es-San`ani = Ma`mer b. Raşid es-San`ani ; İslamiyet = Islam
Issue Date: 2014
Abstract: Bu tezin konusu, meşhur hadis âlimlerinden biri olan Ma'mer b. Râşid, el- Cami'i ve hocalarıdır. Amacı, Ma'mer b. Râşid'i, eserini ve onun hocalarını tanıtmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için çeşitli kaynaklara başvurduk. Tezimizin büyük bir kısmını oluşturan Ma'mer b. Râşid'in hocalarını tespit etmek için el-Câmi' ve el-Musannef adlı eserleri taradık. Araştırma: giriş, iki bölüm, sonuç ve eklerden oluşmaktadır. Giriş kısmında hicri İkinci asırda yapılan tedvin ve tasnif faaliyetlerinden bahsettik. Birinci bölümde: Ma'mer b. Raşid'in hayatı, hadis ilmindeki yeri, öğrencileri, el-Câmi'inin muhtevası, üslûbu, nüshaları, diğer câmi'lerle mukayesesi ve tenkidinden bahsettik. İkinci bölümde, el-Câmi' ve el-Musannef'te hadis rivayet ettiği hocalarından bahsettik. Cerh ve ta'dîl yönünden de durumlarını açıklamaya çalıştık. Araştırma neticesinde Ma'mer b. Râşid'in kendi döneminin en canlı ilim merkezlerinde bulunan hadis otoritelerinden hadis tahsil ettiği, hadis tahsil ettiği hocalarının cerh ve ta'dîl bakımından aynı olmadıkları gibi rivayet sayıları bakımından da aynı olmadıkları tespit edilmiştir. Ma'mer b. Râşid'in rivayetlerin yarısını belli ve sika olan hocalarından rivayet ettiği, tenkit edildiği hocalarının da hem sayı hem de rivayet miktarı bakımından çok az oldukları tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Hadis, Rivayet, Ma'mer b. Raşid, el-Câmi, el-Musannef, Hoca, Cerh ve ta'dîl. In this thesis, one of the well-known hadiths scholars, Ma'mar b. Rashid, al-Jami and his hodjas (masters) are studied. The purpose of this study is to introduce Ma'mar b. Rashid, his work and his teachers. Various resources along with al-Jami and al-Musannaf have been examined in order to find out his teachers. This study comprisesan introduction, two main chapters, a conclusion and an appendix. In the introduction, the codification and classification activities that were carried out in second century after the hijra are presented. The first chapter examines the life of Ma'mar b. Rashid, his authority in the hadith discipline, his students, the content of al-Jami, his style, his manuscripts and the comparison with the other Jamis, his criticism, jarh (critiquing) and ta'dil (accepting). It has been found out that Ma'mar b. Rashid received his education of hadith from the hadith authorities in the most vivid center of his period, and that his teachers were not the same in terms of jarh and ta'dilas well as the narrative numbers. It has been underlined that he transmitted half of his narratives from the reliable masters and that his transmission from unreliable and criticized hodjas are small. Keywords: Hadith, Narrative, Ma'mar b. Rashid, al-Jami, al-Musannaf, Hodjajarh (critiquing) and ta'dil (accepting).
URI: http://hdl.handle.net/11513/1568
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
375764.pdf11.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.