Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/1321
Title: Kamuda görev yapan yöneticilerin hizmetkâr liderlik yeterlikleri ile farklılıkları yönetme becerileri / The abilities to manage differences and servant leadership competency levels of managers who work in public institutions
Authors: GEÇDOĞAN YILMAZ, REYHAN
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Kamu Yönetimi = Public Administration Dizin:Eğitim yönetimi = Educational administration ; Farklılıkların yönetimi = Diversity management ; Hizmetkar liderlik = Servant leadership ; Kamu personeli = Public personnel ; Kamu yönetimi = Public administration ; Liderlik = Leadership ; Liderlik modelleri = Leadership models ; Yeterlilik = Sufficiency ; Yöneticiler = Managers ; Yönetim becerileri = Management skills
Issue Date: 2013
Abstract: Bu araştırma Şanlıurfa ili merkezindeki eğitim, sağlık ve emniyet kurumlarında görev yapan yöneticilerin hizmetkâr liderlik yeterlikleri ile farklılıkları yönetme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 2011-2012 yılında Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü ve İl Emniyet Müdürlüğünde görev yapan 160 yönetici ve 366 işgörenden elde edilmiştir. Kamu kurumlarında görev yapan yönetici ve işgörenlerin farklılıkları yönetme becerilerini ve hizmetkâr liderlik yeterlikleri düzeylerini belirlemek üzere Farklılıkların Yönetimi Ölçeği ve Hizmetkâr Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak sayı, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri için Kormogrov Smirnov-Normal Dağılım testi uygulanmıştır. Değişkenlerin normal dağıldıkları tespit edilmiştir. Verilerin analizleri yapılırken parametrik yöntemler kullanılmıştır. Nicel verilerin karşılaştırılmasında ikili gruplar için bağımsız t-testi, ikiden fazla grupların analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi ile test edilmiştir. Bu araştırma sonucunda, katılımcıların farklılıkları yönetme becerileri ve hizmetkâr liderlik yeterliklerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Katılımcıların farklılıkları yönetme becerileri; çalıştığı kurum, görev, meslek, cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olunan okul, mesleki hizmet süresi, yöneticilikteki hizmet süresi, kurumdaki işgören sayısı değişkeni açısından anlamlı farklılık gösterirken, öğrenim durumu açısından anlamlı farklılık göstermemiştir. Katılımcıların hizmetkâr liderlik yeterlikleri; çalıştığı kurum, görev, meslek, yaş, mezun olunan okul, mesleki hizmet süresi, yöneticilikteki hizmet süresi, kurumdaki işgören sayısı değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken, cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumu değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermemiştir. Hizmetkar liderlik yeterlikleri (güçlendirme, hizmet ve vizyon) ile farklılıkları yönetme becerileri (bireysel tutum ve davranışlar, örgütsel değerler ve normlar ve yönetsel uygulamalar ve politikalar) arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre, hizmetkâr liderliğin güçlendirme, hizmet ve vizyon puanları arttıkça, bireysel tutum ve davranışlar, örgütsel değerler ve normlar ile yönetsel uygulamalar ve politikalara dayalı farklılık yönetimi algısı da artmaktadır. Bunlardan özellikle güçlendirme yeterliğine daha yüksek oranda önem atfedildiği gözlenmektedir. Anahtar Kelimeler: Farklılıkların yönetimi, Hizmetkâr Liderlik, Kamu çalışanları This research has been conducted with the aim of investigating the relationship between servant leadership competencies of managers who work in education, health and safety institutions located in the centre of Şanlıurfa province and the abilities to manage differences. The data of this research, which was conducted with the descriptive survey model, was obtained from 160 managers and 366 employees working at the Şanlıurfa Province National Education Directorate, Provincial Health Office and the Provincial Security Directorate. Diversity Management Scale and Servant Leadership Scale were used in order to determine abilities to manage differences and servant leadership competency levels of managers and employees who work in public institutions. The data obtained from this study was analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 program. Number, percentage, mean and standard deviation were used as descriptive statistical methods while data was evaluated. Kormogrov Smirnov- Normal Distribution Test was applied for the research variables. It has been identified that variables were normally distributed. Parametric methods were used during the data analysis. In the comparison of quantitative data, independent t-test for paired groups and one-way anova technique for more than two groups were used. The relationship between the dependent and independent variables was tested by Pearson's correlation analysis and regression analysis. As a result of this research, it has been found that skills to manage differences and servant leadership competencies of the participants are at medium level. While servant leadership competencies of the participants indicate significant differences according to variables such as the institution, position, occupation, gender, age, marital status, school of graduation, professional service period, service period in management, number of employee in the institution, they do not indicate significant differences in terms of variables such as gender, marital status and educational status. It has been found out that there is significant correlation in positive direction between servant leadership competencies (empowerment, service and vision) and skills to manage differences (individual attitudes and behaviors, organizational values and norms and managerial practices and policies). Accordingly, as empowerment, service and vision scores of servant leadership increases, perception of diversity management based on individual attitudes and behaviors, organizational values and norms and managerial practices and policies also increases. It has been observed that, of these, particularly competence of empowerment was attributed to higher importance. Keywords: Diversity management, Servant Leadership, Public employees.
URI: http://hdl.handle.net/11513/1321
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
342500.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.