Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/1312
Title: İlköğretim okullarında örgütsel adalet ile örgütsel bağlılık ilişkisi / Relationship between organizational justice and organizational commitment in primary schools.
Authors: GÜNCE, SERKAN
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Adalet = Justice ; Bağlılık = Commitment ; Eğitim yönetimi = Educational administration ; Örgütsel adalet = Organizational justice ; Örgütsel bağlılık = Organizational commitment ; Öğretmenler = Teachers ; İlköğretim okulları = Primary education schools ; İlköğretim öğretmenleri = Primary education teachers
Issue Date: 2013
Abstract: Bu araştırma, Şanlıurfa il merkezindeki İlköğretim Okullarında Örgütsel Adalet İle Örgütsel Bağlılık İlişkisini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2011-2012 öğretim yılı bahar yarıyılında Şanlıurfa'da merkez ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 440 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri İlköğretim Okullarında Örgütsel Adalet ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi anket formu ile toplanmış; anket dâhilinde Örgütsel Adalet Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Veriler, SPSS 16.0 programıyla bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve basit korelâsyondan yararlanılmıştır. Araştırma sonucu, öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel bağlılık algı düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel bağlılık algı düzeylerini etkileyen bazı faktörler tespit edilmiştir. Bu bağlamda, öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeylerinde; yaş, branş, medeni durum, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki hizmet süresi, sendikaya üyelik durumu ve eğitim düzeyine göre farklılaşma görülmezken yalnızca cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Benzer şekilde öğretmenlerin örgütsel bağlılık algı düzeylerinde; yaş, cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki hizmet süresi, sendikaya üyelik durumu ve eğitim düzeyine göre farklılaşma görülmezken, branş değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Sonuç olarak, öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeyleri arttıkça, örgütsel bağlılık algı düzeylerinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Adalet, Örgütsel Bağlılık, İlköğretim Okulu, Öğretmen This research aims to determine the relationship between organizational justice and organizational commitment. The data of this research have been obtained from 440 primary school teachers at the academic year of 2011-2012 in spring term in central Şanlıurfa. The data of this research were obtained with questionnaire of Relationship between organizational justice and organizational commitment in primary schools. Two kinds of scales were used, namely Organizational Justice Scale? and Organizational Commitment Scale. The data were analysed by SPSS 16.0 programme. In analysing the data, frequency, percentage distribution, arithmetic average, standard deviation, t-test, simple way analysis of variance (ANOVA), Tukey test and simple correlation were used. As a result of this research, it was highly clear that there had been in a mid-level a possitive correlation between teacher's perception level of organizational justice and organizational commitment. Furthermore, some factors affecting teachers? perception no significant differentiation has been found according to age, discipline, marital status, teaching experience, duration of service membership of union and level of education while a meaningful differentiation has been observed by gender variable in perception level of organizational justice of teachers. Similarly, no differentiation has been observed in perception level of organizational commitment of teachers according to age, marital status, teaching experience, duration of service, membership of union and level of education as a meaningful differentiation has been felt according to dicipline variable. In conclusion, it was clear that the more perception level of organizational justice of teachers increases, the more perception level of organizational commitment of teachers increases, too. Key Words: Organizational Justice, Organizational Commitment, Primary School, Teacher
URI: http://hdl.handle.net/11513/1312
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
326077.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.