Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/1311
Title: Pozitif okul yönetiminin öğretmenlerin örgütsel bağlılığına etki düzeyi / Positive school managements effect on teacher's organizationel commitment
Authors: KARADAŞ, HALİL
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Eğitim yönetimi = Educational administration ; Lise öğretmenleri = High schools teachers ; Okul yönetimi = School administration ; Ortaöğretim okulları = Secondary education schools ; Örgütsel bağlılık = Organizational commitment ; Öğretmenler = Teachers
Issue Date: 2013
Abstract: Bu araştırma, Şanlıurfa il merkezindeki liselerde görev yapan öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi ile Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 2011-2012 öğretim yılı bahar yarıyılında Şanlıurfa'da merkez liselerde görev yapmakta olan 507 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri Öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeyleri ile Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyleri Arasındaki İlişki anket formu ile toplanmış; anket dâhilinde Pozitif Okul Yönetimi Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Veriler, SPSS 16.0 programıyla bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve Basit Korelâsyondan yararlanılmıştır. Araştırma sonucu, öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyleri yeterli düzeyde? bulunmuştur. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Algı Düzeylerini etkileyen bazı faktörler tespit edilmiştir. Bu bağlamda Okul türleri öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeylerinde farklılaşırken, Örgütsel Bağlılık Algı Düzeylerinde farklılaşmamaktadır. Cinsiyet değişkenine ilişkin, Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeyinde anlamlı farklılaşma görülmezken, Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyinde ise anlamlı düzeyde farklılaşma görülmüştür. Mezun olunan fakülte değişkeni, öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeylerinde anlamlı düzeyde farklılaşırken, Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyinde ise farklılık göstermemektedir. Diğer yandan Okulumuz fiziksel ve teknolojik altyapısı açısından öğrenme için uygundur, Okul yönetiminizin ağırlıklı yönetim stili, Okul yönetiminin karar verirken öğretmenlerin görüşlerine başvurması ve Eğitim düzeyi değişkenleri, hem Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeyi hem de Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyinde anlamlı düzeyinde farklılaşmaktadır. Mesleki kıdem değişkeninde ise, öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi Algı Düzeyinde farklılaşma olmazken, Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyinde anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Son olarak Öğretmenlerin Pozitif Okul Yönetimi ile Örgütsel Bağlılık Algı Düzeyleri arasında orta derecede pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Pozitif Okul Yönetimi, Örgütsel Bağlılık, Ortaöğretim, Okul, Öğretmen This research aims to determine the relationship between positive school management and organizational commitment levels of teachers working at high schools in Şanlıurfa and to investigate in terms of various variables. The data were obtained from 507 high school teachers in spring semester of 2011-2012 academic years in Şanlıurfa. The data were obtained with questionnaire of Relationship between Teachers Perception Levels of Positive School Management and Organizational Commitment, and Positive School Management Scale and Organizational Commitment Scale were used. The data were analyzed by SPSS 16.0 program. In order to analyze the data, frequency, percentage distribution, mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey test and simple correlation were used. As a result of the research, teachers perception levels of Positive School Management and Organizational Commitment were found adequate. In addition, some factors affecting teachers perception levels of Positive School Management and Organizational Commitment have been identified. In this context, school types differed at teachers perception levels of Positive School Management not Organizational Commitment. While there is no significant difference at perception level of Positive School Management related to gender variable, there is significant difference at perception level of Organizational Commitment. Graduation faculty variable significantly differed at teachers perception levels of Positive School Management, not Organizational Commitment. On the other hand, the variables of Our school is suitable for learning in terms of the physical and technological infrastructure, Mainly school management styley Teachers participation in school management decisions, and Education level significantly differ at both perception level of Positive School Management and Organizational Commitment. Professional seniority variable significantly differed at teachers Organizational Commitment not Positive School Management. Finally, it was found that there was a moderate positive relationship between teachers? perception levels of Positive School Management and Organizational Commitment. Keywords: Positive School Management, Organizational Commitment, High School, School, Teacher
URI: http://hdl.handle.net/11513/1311
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
326076.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.