Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11513/1172
Title: Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Şanlıurfa ili örneği) / The relationship of secondary school teachers' emotional intellectual levels and organizational citizenship behaviours (Şanlıurfa province sample)
Authors: YANCI, FATMA
Keywords: Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Duygusal zeka = Emotional intelligence ; Lise öğretmenleri = High schools teachers ; Örgütsel vatandaşlık = Organizational citizenship
Issue Date: 2011
Abstract: Bu çalışmada, genel liselerde görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleriyle örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Genel liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları üzerinde duygusal zekâ, yaş, cinsiyet, medeni durum, branş, mesleki kıdem ve bulundukları okuldaki hizmet süresi değişkenlerinin temel ve ortak etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa İli merkezinde 2009-2010 eğitim-öğretim yılında genel liselerde görevli öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma 13 genel liseden 188 erkek ve 116 kadın olmak üzere 304 kişilik bir örneklem grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesi için Bar-on Duygusal Zekâ Ölçeği, örgütsel vatandaşlık davranışlarının belirlenmesi için de Polat (2007) tarafından eğitim örgütlerine uyarlanan Podsakoff, MacKenzie, Moorman ve Fetter (1990) ve Moorman (1991) tarafından geliştirilerek kullanılan ?Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği? kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri SPSS programı ile bilgisayar ortamında yapılmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H testi ve Post Hoc (çoklu karşılaştırma) testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin hem duygusal zekâ düzeyleri hem de örgütsel vatandaşlık davranışlarını sergileme düzeyleri yüksek çıkarken, öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerinin örgütsel vatandaşlık davranışları üzerinde pozitif yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Ortaöğretim Okulu Öğretmenleri In this study, the overall levels of emotional intelligence of teachers working in high schools, the relationship between organizational citizenship behavior were investigated. General organizational citizenship behaviors of teachers working in high schools on emotional intelligence, age, gender, marital status, industry, professional seniority and service time at the school they are basic and common effects of the variables investigated. The study population center in the province of Sanliurfa in the 2009-2010 academic teachers in public high schools are. Research 13, 188 male and 116 female high school in general, including 304 people was conducted on a sample group. To determine the level of teachers in the study, Bar-On Emotional Intelligence Emotional Intelligence Scale, to determine the behavior of organizational citizenship Parker (2007) adopted by the educational organizations Podsakoff, MacKenzie, Moorman and Fetter (1990) and Moorman (1991) developed and used by the "organizational citizenship behavior scale "is used. Statistical analysis of data obtained from the research done on computer using SPSS software. Analysis of data, Mann Whitney U Test, Kruskal-Wallis H test and Post Hoc (multiple comparison) test was used. As a result of teachers and levels of emotional intelligence as well as exhibiting high levels of organizational citizenship behavior, while teachers' levels of emotional intelligence, a positive effect on organizational citizenship behavior that has been concluded. Key Words: Emotional İntelligence, Organizational Citizenship Behavior, Teachers Working in High Schools,
URI: http://hdl.handle.net/11513/1172
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289742.pdf793.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.